Strona główna Manuale Manuale A4 B6/B7 (00-08) [A4 B6/B7] Układ kontroli ciśnienia w oponach

[A4 B6/B7] Układ kontroli ciśnienia w oponach

2
[A4 B6/B7] Układ kontroli ciśnienia w oponach

Witam w kolejnym poradniku. Tym razem zajmiemy się instalacją układu sprawdzającego aktualne ciśnienie w oponach – zainteresowałem się tym modem podczas przesiadki na koła 19” – okazał się całkiem przydatny.

Na początek kilka słów o tym jakie elementy wchodzą w skład układu i jak to wszystko działa. Na felgę pakuje się specjalny czujnik ciśnienia, który przykręcony jest do wentyla. W bagażniku (pod tapicerką lewego boczka) znajduje się sterownik połączony z anteną (ta z kolei przykręcona jest do belki tylnego zderzaka). Sensory komunikują się ze sterownikiem bezprzewodowo – mają wbudowaną baterię która powinna wystarczyć na okres ok. 7 lat. Całości dopełnia panel sterujący w środkowym tunelu – z jego pomocą wywołujemy menu ustawień na wyświetlaczu FIS (w B7 zrezygnowano z tego pomysłu – od tego nadwozia menu jest dostępne z poziomu manetki komputera pokładowego).

A więc w B6 nie każdy licznik obsługuje kontrolę ciśnienia kół.

Każdy licznik da się zakodować pod kontrolę ciśnienia, ale działają prawidłowo tylko liczniki które posiadają kontrolkę TPMS (żółta opona z wykrzyknikiem). Liczniki nie obsługujące TPMS w tym miejscu mają kontolkę immo. Na poniższym zdjęciu kontrolka TPMS 2 z lewej, od góry:80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 1Licznik B6 diesel obsługujący TPMS ma końcówkę 930T

Poniżej fotka sensora ciśnienia oraz panelu sterującego…80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 2 80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 3

Układ sprawdzania ciśnienia działa tylko podczas jazdy – jeśli zadane przy pomocy panelu menu ciśnienie spadnie o 0,3 bar, na wyświetlaczu FIS pojawi się ostrzeżenie (żółta ikona). W przypadku większego spadku ciśnienia – powyżej 0,5 bar – FIS wyświetli czerwoną ikonę.

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 480015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 5
Największym minusem tego układu jest to, że nie przypisuje spadku ciśnienia do danego koła – sami musimy sprawdzić o którą gumę chodzi. Dla przykładu w B8 dzięki opcji CAR wyświetlacz navi pokazuje dokładnie o którą oponę chodzi oraz aktualne ciśnienia we wszystkich kołach. Teoretycznie coś takiego jest możliwe także w B6 – możemy jeździć z zapiętym VAGiem i grupy bloków wartości mierzonych w trakcie jazdy. A tak na serio – skoro coś takiego jest dostępne w nowszym nadwoziu – być może da się to zaadaptować także w starszych jednostkach…? OK, wracamy do tematu…

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 6

Koszty:

8E0 907 273 A – sterownik [100-200zł allegro // 1178zł ASO]
4D0 601 361 – wentyl [74zł ASO] (x4)
4F0 907 275 D – czujnik [352zł ASO] (x4)
* – komplet czujnik + wentyl na allegro do dostania za 150zł
1J0 972 977 – wtyczka 32-pin do sterownika [10zł ASO]
8E0 907 297 B – mocowanie sterownika [29zł ASO]
N 901 326 06 – nakrętka mocowania sterownika [2zł ASO] (x2)
8E0 907 277 – antena [150zł allegro // 329zł ASO]
8E0 971 934 – wtyczka 4-pin do anteny [9zł ASO]
8E0 907 525 – mocowanie anteny [13zł ASO]
N 104 128 04 – śruba mocowania anteny [1zł ASO] (x2)
8E0 919 721 A – panel MENU do środkowego tunelu (obsługuje webasto i układ kontroli ciśnienia w oponach) [172zł ASO]
* – zależnie od wyposażenia naszego auta, pozostałe warianty panelu to: 8E0 919 721 B [237zł ASO] (mała navi, kontrola ciśnienia i webasto), 8E0 919 721 E [202zł ASO] (telematic, kontrola ciśnienia i webasto) lub 8E0 919 721 F [237zł ASO] (navi, telematic, kontrola ciśnienia i webasto)

4A0 972 883 – wtyczka 12-pin do panelu MENU [37zł ASO]
8E0 863 284 E – kieszeń z zapalniczką pod panel MENU [70zł allegro // 263zł ASO]
– piny: 23x
– przewody (przekrój kabla można uśrednić do 0,3, do anteny można dać coś większego 0,5 – długości… antena: 0,5x6m, panel: 0,3x15m, sterownik: 0,3x6m)

RAZEM: ok. 1200zł (wszystko zależy od tego jak tanio uda Wam się zdobyć czujniki i wentylki)

Instalacja
Etap 1: Czujniki
Tutaj nie będę się specjalnie rozpisywał – o czujniki zadba Wasz wulkanizator. Poniżej rysunek montażowy
80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 7Etap 2: SterownikTutaj mamy najmniej pracy – zaczynamy od odkręcenia osłony krawędzi bagażnika a następnie ściągamy lewy boczek80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 8
80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 9Wsuwamy sterownik w mocowanie i przykręcamy we wskazanym miejscu80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 10

Wiązka sterownika będzie zawierała 8 przewodów (z czego 3 dłuższe pójdą do anteny). Na oko przygotowałem sobie 5x100cm + 3x320cm. 3 dłuższe kable poprowadzimy do anteny – natomiast pozostałe 5 spinamy z wiązką sterownika PDC (jeśli ktoś nie ma układu PDC niestety będzie musiał rozebrać całą lewą dolną tapicerkę i przerzucić wiązkę na przód auta).

Schemat poniżej – rozpiska pinów przedstawia się następująco:
Pin 1 (sterownik kontr. ciśn.), masa -> dowolna, ja wpiąłem się w brązowy przewód w wiązce PDC
Pin 2 (sterownik kontr. ciśn.), zasilanie -> bezpiecznik S17 10A (lub czerwono/fioletowy przewód w wiązce PDC)
Pin 11 (sterownik kontr. ciśn.) -> Antena, Pin 1
Pin 12 (sterownik kontr. ciśn.) -> Antena, Pin 3
Pin 15 (sterownik kontr. ciśn.) -> CAN Komfort High (pomarańczowo/zielony przewód w wiązce PDC)
Pin 16 (sterownik kontr. ciśn.) -> złącze diagnostyczne Pin 7 (lub zielono/niebieski przewód w wiązce PDC)
Pin 28 (sterownik kontr. ciśn.) -> Antena, Pin 2
Pin 31 (sterownik kontr. ciśn.) -> CAN Komfort Low (pomarańczowo/brązowy przewód w wiązce PDC)

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 11

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 12

Przykładowe prowadzenie wiązki sterownik kontroli ciśnienia -> antena kontroli ciśnienia i sterownik PDC:

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 13

Etap 3: Antena

W zasadzie jeśli nie chcecie się przepracowywać – wydaje mi się, że antenę można przymocować gdzieś za boczkiem. Jeździłem tak przez jakiś czas i nie było problemów z komunikacją i odczytem danych z sensorów. Lubię się pomęczyć dlatego zdecydowałem się na trudniejszą opcję – zatem ta część tylko dla chętnych…

Najłatwiej pracuje się przy ściągniętym tylnym zderzaku – my daliśmy radę z założonym. Wyciągamy lewą lampę

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 14

Wyciągamy gumę prowadzącą wiązkę PDC w karoserii i przeciągamy przez nią nasze pozostałe 3 przewody. Następnie przekładamy przewody pod lampą (dzięki temu, że wyjęliśmy reflektor, będzie je widać po stronie zewnętrznej) i opuszczamy na dół.

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 15
[fotka przewodów pod lampą]

To w tym miejscy zamontujemy uchwyt anteny

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 16

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 17

Przygotowujemy uchwyt, antenę i kostkę z obsadzonymi pinami przygotowaną do lutowania

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 18
Odkręcamy mocowanie (tzw. taśmę) łączącą spojler zderzaka i belkę – następnie montujemy wspornik i antenę (przykręcamy go do belki – trzeba odchylić spojler ponieważ śruby przykręca się od strony zewnętrznej – fajka torx mile widziana).

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 19

Teraz jest dobry moment na przymocowanie pinów i podpięciu się do kostki anteny
Następnie pozostaje już tylko przymocowanie wiązki – w moim przypadku do belki, jeśli wsadzicie rękę tak głęboko – można próbować z kablem do sensorów PDC, chociaż podejrzewam, że bez ściągnięcia zderzaka to nie przejdzie.

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 2080015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 2180015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 22
Etap 4: Panel MENU w konsoli środkowej

To najtrudniejszy etap całej modyfikacji. Zaczynamy od ściągnięcia schowka pod kierownicą

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 23Kolejny etap to demontaż tunelu środkowego

Zaczynamy od wyjęcia radia/RNS-E przy pomocy kluczy „wyjmaków”

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 24
Panel klimatyzacji da się teraz wysunąć bez problemu – odłączamy jego okablowanie
80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 25

Ściągamy górną ramkę…
80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 26

…i na wszelki wypadek szufladkę/przełączniki i uchwyt kubka
80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 27

Teraz tylna popielniczka…
80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 28
…i podłokietnik.
80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 29

Popielniczka z przodu
80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 30
Ramka skrzyni biegów – w automacie wyjmujemy ramkę całkowicie. W przypadku manuala nie ma takie potrzeby – wystarczy odpiąć ramkę i obrócić ją wraz z mieszkiem przodem do góry (pozwoli to na ściągnięcie konsoli bez dodatkowego bawienia się w ponowne mocowanie mieszka do drążka zmiany biegów).
80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 31

Zanim zabierzemy się za tunel – został jeszcze uchwyt telefonu
80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 32Czas na część główną
80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 33

Wszystkie śruby zaznaczone są na rysunku – boczne (w nogach) są zaślepione małymi plastikami. Troszkę kłopotu może sprawić pozbycie się elementu opisanego jako nr 5. Trzeba go podważyć a następnie odkręcić i wyciągnąć widełki znajdujące się pod nim (6). Po rozkręceniu pozostałych elementów pozostaje już tylko ściągnąć tunel (delikatne problemy będą w okolicach ręcznego – jego obudowa jest przymocowana do tunelu 2 kołkami (dacie radę.

Jeśli posiadamy zapalniczkę w standardowej wersji (bez osłony) konieczna będzie jej wymiana – inaczej nie dopasujemy panelu MENU do konsoli. Szufladka jest przykręcana do tunelu od strony wewnętrznej

[porównanie zapalniczek]

Poniżej zaznaczone miejsce mocowania szufladki i fotka strzelona po montażu

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 3480015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 35
Mając w/w graty poza autem możemy przystąpić do montażu wiązki panelu wg. poniższego schematu. Wiązka liczy 7 przewodów (1 połączenie z zieloną kostką w zegarach, 5 połączeń z niebieską kostką w zegarach i zasilanie z bezpiecznika S5 10A). Schemat poniżej – rozpiska pinów:

Pin 1 (panel) przycisk MENU -> Pin 8 (niebieska 32-pinowa kostka w zegarach)
Pin 4 (panel) zasilanie iluminacji panelu -> pin 17 (zielona 32-pinowa kostka w zegarach, będzie już obsadzony – mostek)
Pin 6 (panel) obrót pokrętła w lewo -> pin 12 (niebieska 32-pinowa kostka w zegarach)
Pin 7 (panel) obrót pokrętła w prawo -> pin 28 (niebieska 32-pinowa kostka w zegarach)
Pin 8 (panel) ENTER, naciśnięcie pokrętła -> pin 25 (niebieska 32-pinowa kostka w zegarach)
Pin 9 (panel) zasilanie -> bezpiecznik S5 10A (będzie już obsadzony, mostek na przewodzie czarno/czerwonym)
Pin 10 (panel) masa panelu i jego iluminacji -> dowolna ale fabrycznie zalecają wpiąć się w pin 32 (niebieska 32-pinowa kostka w zegarach, będzie już obsadzona – mostek)

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 36Jeśli chodzi i podłączenie zasilania i masy iluminacji panelu MENU – teoretycznie nie trzeba przeciągać osobnych kabli i rozgrzebywać zielonej kostki. Wystarczy wpiąć się w zasilanie i masę iluminacji zapalniczki, podłokietnika lub popielniczek. To wystarczy aby podświetlenie startowało tak jak w innych przyciskach czyli po włączeniu świateł drogowych.

W najuboższym wariancie podłączamy tylko 7 kabli – jeśli mamy navi dochodzą jeszcze połączenia, które zaznaczyłem na czerwono. W przypadku telematica dokładamy jeszcze połączenie oznaczone kolorem zielonym.

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 37Etap 5: Uruchomienie

Zaczynamy od podpięcia się VAG-iem do sterownika kontroli ciśnienia (zakładka Chasis – 65 Tyre Pressure). Sprawdzamy czy kodowanie (07 – Coding) się zgadza. Przy okazji sprawdzamy także czy w buforze błędów nie pokazuje jakiejś usterki.

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 38

Teraz VAGujemy zegary (17 – Instruments). W adaptacji (10) interesuje nas kanał 61 – CAN Databus Comfort. Aby dodać dodatkowe menu (zawierające m.in. kontrolę ciśnienia opon, możliwość zmiany daty i czasu, języka, sprawdzenia interwału serwisowego) do opcji FIS, dodajemy do aktualnej wartości liczbę 512 i zapisujemy ją przy pomocy przycisku SAVE. Od tej chwili można już korzystać z panelu.

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 39

Aby prawidłowo przeprowadzić kalibrację i nastawienie czujników przekręcamy zapłon – naciskamy przycisk MENU na panelu tunelowym. Z ekranu który pokazał się na FIS wybieramy SET -> Tyre Pressure (Reifendruck). W pierwszej kolejności powiadamiamy sterownik o zmianie kół (Wheel change/Radweschel) – dopiero gdy procedura ta zakończy się (zniknie komunikat z FIS) wybieramy opcję zapisu aktualnego ciśnienia jako prawidłowego (Store Pressure/Drucke Speichern). Oczywiście zakładam, że wcześniej zadbaliście o prawidłowe ciśnienie w oponach.

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 4080015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 41 80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 42

Jeśli po uruchomieniu silnika FIS nie wywali żadnej informacji to znak, że wszystko działa. Czujniki przełączą się z trybu storage (magazynowanie, minimalne zużycie baterii) na pracujący podczas jazdy – mając do dyspozycji interfejs VAG podpięty do sterownika kontroli ciśnienia, w blokach wartości mierzonych (grupa 16) możemy sobie podejrzeć informacje przesyłane z sensorów. Są one odświeżane – zależnie od trybu pracy czujnika – co 1 sekundę lub co 30 sekund. Przykładowy komunikat w tej grupie wygląda następująco:

80015 - Układ kontroli ciśnienia w oponach - 43

Pierwszy ciąg cyfr to identyfikator danego czujnika. Następnie, status który zależnie od trybu pracy może przyjmować następujące wartości:
x0h – czujnik w trybie magazynowym
x1h – czujnik w trybie standardowej pracy (wysyła informacje co 30 sekund)
x2h – czujnik w szybkim trybie pracy (wysyła informacje co sekundę)
x3h – czujnik wyłączony z powodu zbyt wysokiej temperatury
UB. OK to informacja o stanie baterii zasilającej sensor. Na koniec informacja o aktualnym ciśnieniu w oponie.

PODZIĘKOWANIA:
Dla Fantastica – za pomoc, za chęci i za cierpliwość do mnie.
Dla H4mm3Ra – za zeskanowanie i przetłumaczenie instrukcji do układu kontroli ciśnienia

To tyle. Kolejny raz życzę wszystkim chętnym udanego rezania.

Autor manuala – Bart-S

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close