W związku z powtarzającymi się pytaniami dotyczącymi instalacji elektrycznych podnośników tylnych szyb – wrzucam instrukcję przeróbki korb na elektrykę dla B6 (od rocznika modelowego 2004) oraz B7 (wkrótce dodam opis dla aut do rocznika modelowego 2003 włącznie – jest praktycznie identyczny, różnice dotyczą tylko i wyłącznie numerów pinów).

Na początku przypominam, że poza modyfikacją instalacji elektrycznej potrzebujecie:

– boczki (tapicerki drzwi) w wersji z elektrycznym sterowaniem
– wiązki elektryczne boczków (zapewne dostaniecie ją w komplecie z tapicerką)
– wiązkę elektryczną łączącą sterownik ze słupkiem B
– sterownik/silniczek tylnych podnośników
– zespół przełączników dla drzwi kierowcy
– panel mocujący dla w/w zespołu przełączników
– piny do czarnej kostki 20-pin w słupku B (można również wykorzystać piny z odłączonej części instalacji)

Sterowniki/silniczki tylnych szyb:

8E0 959 801 A —> (od 01.01.2006) 8E0 959 801 E
8E0 959 802 A —> (od 01.01.2006) 8E0 959 802 E

Przy zakupie zwracajacie uwagę na początkowe oznaczenie sterownika – bardzo łatwo go pomylić z driverem przednich drzwi (jego numer zaczyna się od 8E1). Z kolei oznaczenia zaczynające się na 8E2 to wersje dla pojazdów z kierownicą po prawej stronie (tzw. RHD).

Gotowe wiązki elektryczne:

8E0 971 687 C – wiązka słupek B – drzwi dla korb (do 31.05.2003)
8E0 971 687 J – wiązka słupek B – drzwi dla korb (od 01.06.2003)
8E0 971 687 E – wiązka słupek B – sterownik dla elektrycznych szyb (do 31.05.2003)
8E0 971 687 L – wiązka słupek B – sterownik dla elektrycznych szyb (od 01.06.2003)
8E0 971 693 B – wiązka tapicerki drzwi dla korb
8E0 971 693 F – wiązka tapicerki drzwi dla elektrycznych szyb (do 30.06.2002)
8E0 971 693 L – wiązka tapicerki drzwi dla elektrycznych szyb (od 01.07.2002)

Elementy w tapicerce drzwi kierowcy:

8Z0 959 851 B 5PR – zespół 4 przełączników dla B6 (do 10.2002)
8Z0 959 851 F 5PR – zespół 4 przełączników dla B6 (od 11.2002)
8E0 959 851 B 5PR – zespół 4 przełączników dla B7 (do 06.2008)
8E0 959 851 D 5PR – zespół 4 przełączników dla B7 (od 06.2008)
8E1 867 171 B – panel dla 4x elektryczne szyby
8E1 867 171 C – panel dla 4x elektryczne szyby, lusterka składane elektrycznie

W przypadku panelu – mamy dostępnych 5 kolorów dla nadwozia B6:
– szary E82
– niebieski „maritime” 2XE
– ciemnoszary „swing” 27X
– beżowy „twist” 5QQ
– czarny „soul” 7PE

Z kolei dla nadwozia B7 są to:
– szary E82
– niebieski „indygo” 7A2
– czarny „soul” 7PE
– beżowy „torrone” 8Q9

Instalacja wiązki elektrycznej:

Zaczynamy od sprawdzenia czy nasz Moduł Komfortu (MK) obsługuje elektrykę tylnych drzwi. Jeśli dysponujecie własnym interfejsem diagnostycznym – można podłączyć się do MK (46 – Convenience) i przy pomocy kanału 61 w adaptacjach modułu (10 – Adaption —> Channel 61), spróbować zakodować elektryczne podnośniki szyb (wartość 0 jeśli nie mamy dodatkowego pakietu oświetleniowego lub wartość 2 jeśli go posiadamy). W przypadku gdy po naciśnięciu SAVE, wyjściu ze sterownika a następnie ponownym odczycie kanału okaże się, że wartość została poprawnie zapisana – zakup MK mamy z głowy. W/w zasadą należy sugerować się w pierwszej kolejności – jeśli próba się nie powiodła, sprawdzamy listę funkcjonalności z linka podanego powyżej.

Można przystąpić do instalacji wiązki – zaczynamy od demontażu foteli, tapicerki progowej słupków A, tapicerki dolnej części słupka B, schowka pasażera i szuflady pod kierownicą oraz radia. Zakładam, że całą wiązkę tylnych drzwi mamy już kupioną – zatem modyfikujemy jedynie odcinek od wewnętrznej części słupka B (czarna kostka 20-pin). Całość będzie polegała na poprowadzeniu 5 przewodów po każdej ze stron ze słupków B do słupków A (przy czym z prawej strony 2 przewody trzeba będzie dodatkowo przeciągnąć na lewą stronę = zasilanie). Montaż dla lewej i prawej strony jest praktycznie identyczny.

1. Wyciągamy z kostki 20-pin w słupku B wszystkie kable poza pinem 11 (brązowy = masa), 2 (brązowo/żółty = głośnik “+”) i 12 (czerwono/żółty = głośnik “-“) i izolujemy wyciągnięte przewody.
2. Zaczynamy od prawidłowego podłączenia masy: przekładamy pin 11 (brązowy) w pin 1.
3. Na drugi ogień wiązka CAN: zakładamy 2 nowe przewody w piny 3 i 20. Skręcamy je ze sobą i prowadzimy podłogą do 20-pinowej kostki drzwi w słupku A – mostkujemy się odpowiednio z pinami 3 (pomarańczowo/brązowy) i 20 (pomarańczowo/zielony).
4. Teraz sygnał pochylenia pojazdu (inklinacja). Zakładamy 1 nowy przewód w pin 14 (także prowadzimy go do słupka A, do 20-pinowej kostki drzwi – mostkujemy się z pinem 14 (czerwono/szary)
5. Na koniec zasilanie: zakładamy 2 nowe przewody w piny 11 i 13. Pin 11 prowadzimy pod MCE (moduł centralnej elektryki) – bezpiecznik S280 (30A). Jest to szaro-jasno/zielony bezpiecznik zamocowany w panelu tuż pod MCE, dla podłączenia tylnej elektryki potrzebujemy taki sam). Pin 13 prowadzimy do głównego panelu bezpieczników – bezpiecznik nr 23 (15A). Jeśli mieliśmy wcześniej korby – obu bezpieczników nie będzie (trzeba je dołożyć i zasilić).

Jeśli chodzi o okablowanie – należy zastosować odpowiedni przekrój:
– CAN: 0.35mm
– inklinacja: 0,5mm
– zasilanie do bezpiecznika S280: 2,5mm
– zasilanie do bezpiecznika S23: 0.5mm

CAN, zasilanie z bezpiecznika 23 i inklinację można uśrednić i zastosować 0.5mm – na bezpiecznik S280 taka grubość nie wystarczy więc zdecydowanie trzeba zaopatrzyć się w kabel 2.5mm.

Schematy instalacji w przypadku mechanicznych podnośników:

200569 - Montaż elektrycznych podnośników tylnych szyb - 1

200569 - Montaż elektrycznych podnośników tylnych szyb - 2

Schemat instalacji elektrycznych podnośników:

200569 - Montaż elektrycznych podnośników tylnych szyb - 3

Autor manuala – Bart-S